Тренінгове заняття для старшокласників

Школа « Вчись вчитись»

Тема: « Ми знаємо, ми вміємо, ми вчимося». (Виховна година для учнів 9 – 11 класів. Проводиться спільно з психологом).

Мета: познайомити учнів з ефективними прийомами запам’ятовування інформації, відпрацювання отриманих навичок, корекція режиму дня одинадцятикласника (десятикласника чи дев’ятикласника) згідно отриманих рекомендацій.

Хід заняття

Слово вчителя. Сьогодні наша чергова зустріч у школі «Вчись вчитися». Звичайно, що ми вже щось вміємо, щось знаємо, але разом з тим продовжуємо навчатись. Зовсім недавно лунав перший дзвоник, ми ділили підручники, всі розсідались хто з ким хоче, а я пересаджувала кого з ким треба … і побігли шкільні будні, сповнені навчанням, клопотами, тривогами, іноді приємними, а іноді і не дуже… Ми одинадцятикласники…Радісно, тривожно, відповідально. А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?(На дошці записується слово одинадцятикласник і асоціації до нього, які називають учні)

Загруженість Багато справ Дорослі


Брак часу Одинадцятикласник Бажання відпочити


Репетиторство Навчання Підготовка до зно

Отже, можна зробити висновок з вищесказаного: одинадцятикласник – маса інформації, яку треба запам’ятати, брак часу та ще й бажання відпочити. Як з чим усім ви справляєтесь ми подивимось дослідивши типовий режим дня для учня 11-го класу. На переносній таблиці, чи мультимедійній дошці записано:

Типовий режим дня одинадцятикласника:

1. 7.30 - підйом;

2. 7.30- 8.00-ранковий туалет, сніданок;

3. 8.00-.8.30-дорога до школи;

4. 8.30-15.30-заняття в школі;

5. 15.30-16.30-дорога додому, обід;

6. 16.30-17.30-факультатив;

7. 17.30-18.30-репетиторство;

8. 18.30-19.30-дорога додому, вечеря;

9. 19.30-20.30-перегляд телепередач,прослуховування музики;

10. 20.30-22.30-підготовка до уроків;

11. 22.30-23.30-відпочинок, перегляд телепередач;

12. 23.30- підготовка до сну, сон.

Проаналізувавши даний режим дня, видно,що ви отримуєте масу інформації, яку потрібно запам’ятати, утримати в пам’яті, а в потрібний момент відтворити. А чи можливо це? (Відповіді учнів). Можна навести приклади: Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в обличчя і на ім’я всіх своїх вояків, а це 30 тис. людей.

На ім’я і в обличчя знав кожного з 20000 жителів столиці Греції знаменитий Фемістокл. А Сенека був здатен повторити 2000 не зв’язаних між собою слів, почутих лише раз. Та на жаль ми не можемо похвалитись такою феноменальною пам’яттю, Тому сьогодні я запросили до нас на заняття практичного психолога нашої школи, яка порекомендує вам кілька прийомів ефективного запам’ятовування, які надіюсь стануть вам у пригоді.

Слово психолога. Давайте проведемо експеримент. На дошці 15 слів.(Слова можуть бути написані як на переносній, так і на мультимедійній дошці. Приклад слів: ШАФА. ВЕДМІДЬ, СТІЛ,БІЛКА, ГРУША,ДИВАН, ПЕРСИК, СОБАКА, ЛІЖКО, ЗАЄЦЬ, ЯБЛУКО, ГУСАК,ЖИРАФА, ЛИСИЦЯ, КРІСЛО).На протязі певного часу (30 сек.) ви маєте можливість розглянути ці слова і постаратись запам’ятати.(Слова закриваються, а діти пригадують і записують їх. Озвучується кілька результатів за бажанням учнів. Норма хорошої пам’яті -7 (+,- 2) слів. А тепер спробуємо інакше. Об’єднайте слова в групи - меблі, тварини, овочі. Пригадайте слова користуючись знанням груп. В якому випадку було легше відтворити інформацію і чому?(Відповіді учнів).От ми з вами і вивели основне правило ефективного запам’ятовування – інформацію треба не заучувати, а осмислювати.

Повідомлення учня. В перші 6-7 років дитина запам’ятовує 60-70% інформації, яку активно використовує у своєму житті. Це – рідна мова або декілька мов, орієнтація у просторі, призначення і способи використання навколишніх предметів тощо. І це величезний, надзвичайно важливий обсяг інформації, що

значно перевищує шкільний, інститутський, професійний. Що це за технологія?Відповідь на це питання дає «Школа Ейдетики» Ігоря Матюгіна. Експерименти і багаторічний досвід (з 1988р.)»Школи ейдетики»свідчать. що проблема не в запам’ятовуванні, а в пригадуванні інформації, що безпосередньо пов’язане з нашою уявою, вигадкою, фантазією. Давайте спробуємо. Запам’ятайте 15 слів так, як ви це робили дотепер. Слова можна прочитати лише один раз, потім їх закрити і пригадати.

· 1.ШАФА

· 2.ХМАРИНКА

· 3.ГНІЗДО

· 4.КІНЬ

· 5.КАПЕЛЮХ

· 6.ЛЮК

· 7.ФУТБОЛІСТ

· 8.ЧАЙНИК

· 9.КРИЛА

· 10.ОЛІВЦІ

· 11.ЗГРАЯ

· 12.ПЛЯЖ

· 13.СНІГОВИК

· 14.ШОКОЛАД

· 15.ШКОЛА

Порівняйте те, що у вас вийшло, зі списком. Якщо результат вас не задовільнив, не хвилюйтесь. Попробуйте прочитати виділені слова, а написане дрібним шрифтом уявити як мультфільм. Не намагайтесь нічого запам’ятовувати! Тільки уявіть!

· 1.ШАФА – уявіть шафу, краще власну.

· 2.ХМАРИНКА – шафа розчинилась, і звідти випливла біла хмаринка.

· 3.ГНІЗДО – на хмаринці знаходиться велике лелече гніздо.

· 4.КІНЬ- у гнізді зручно влаштувався кінь, але чомусь червоний.

· 5.КАПЕЛЮХ – кінь приміряє капелюх, капелюх йому сподобався і він залишив його на голові.

· 6.ЛЮК – ви роздивилися капелюх і побачили, як у ньому відчиняється люк.

· 7.ФУТБОЛІСТ – із люка вистрибнув футболіст.

· 8.ЧАЙНИК – футболіст чомусь грає у футбол чайником.

· 9.КРИЛА – у чайника виросли крила, як у літака.

· 10.ОЛІВЦІ – чайник із крилами став поливати водою олівці.

· 11.ЗГРАЯ – олівці намокли;їм це не сподобалось, і вони зібралися в зграю.

· 12.ПЛЯЖ – зграя олівців прилетіла на пляж.

· 13.СНІГОВИК – на пляжі лежить сніговик.

· 14.ШОКОЛАД – сніговик ласує шоколадом.

· 15.ШКОЛА – із шоколадних плиток збудовано школу.

А зараз спробуйте відтворити 15 слів, уявляючи ту незвичайну історію. що їх супроводжувала. Навіть, якщо ви відтворили лише половину слів, але зберегли визначений порядок, то норма запам’ятовування перевищена вами у двічі. І зробили ви ще завдяки вашій уяві і моїй фантазії. Отже, уява+фантазія=відтворення інформації.

Слово психолога. Вивчаючи шкільні предмети ви здебільшого користуєтесь зоровою пам’яттю. Тому вам важливо буде познайомитись з прийомами зорової пам’яті.

· 1.Подумки уявімо предмет який ми хочемо запам’ятати. Розфарбуймо його в своїй уяві незвичайним кольором,або уявімо його величезного розміру, повернімо й розглянемо з різних боків. Важко забути його після таких дій?

· 2.Візуалізація в чисельному вигляді. Для запам’ятовування коротких чисел цілком достатньо створити їх зоровий образ. Уявіть – те що потрібно запам’ятати написано великим червоним шрифтом на білій стіні, горить неоновими цифрами на схилі чорного неба. Змусьте цей напис блимати не менше 15 секунд. А дехто з нас погано запам’ятовує числову інформацію. Тут можуть допомогти коди.

Повідомлення учня. Коди можуть бути:

· Вербальний код Люди з переважно вербальною пам’яттю сприйнятливіші до звукової сторони слова. Їм може виявитися корисним запам’ятовування переліку приблизно такого типу:нуль – моль, один – блондин,три – осетри,чотири – чорти в тирі, шість – вість, сім – сім’я, вісім – осінь, дев’ять – діва, десять – деспот.

· 2.Візуальний (зоровий) код Він може бути таким:нуль – коло або овал, один – стовп(свічка, кіл), два – близнюки(пара черевиків), три – трикутники (триколісний велосипед), чотири – квадрати(4 лапи тварини), п ‘ ять - пальці рук, шість – шестигранна гральна кістка, сім - свічник на сім свічок, вісім – піщаний годинник, дев’ять - равлик, (вушна раковина),одинадцять – футбольна команда і т.д.

· 3.Кодування інформації за зоровою подібністю У цій системі цифра асоціюється з якою – не будь буквою за зовнішньою подібністю з нею:0 =О, 1 = Т або Г (головний елемент – вертикальна паличка), 2 = П (буква на двох ніжках),3 = З, 4 = Ч, 5 – Б, 6 – С, 7 –У, 8 – В, 9 – Р. Щоб запам’ятати число, потрібно перетворити цифри в букви, а з них будуть починатися слова, з яких ми складемо легко фразу, що запам’ятовується.

Слово вчителя.А як бути з великими текстами?

Повідомлення учня. Золоте правило гарного запам’ятовування – інтелектуальна робота з матеріалом. Методи активного запам’ятовування містять у собі інтелектуальну роботу з текстом: вичленення головних (ключових) слів,складання плану чи схеми до прочитаного. (Можна об’єднати учнів у три групи і запропонувати - одній групі 2 рази прочитати запропонований уривок тексту, другій групі прочитати, виділити ключові слова, встановити зв’язок між ними та запам’ятати, а третій групі прочитати поділити на частини та скласти план). Після цього один учасник з кожної групи пробує переказати прочитане. Учням пропонується зробити висновки). Слово психолога. Ще мені хочеться познайомити вас з пам’яткою «Як запам’ятовувати матеріал».Учням роздаються пам’ятки.

Як запам’ятовувати матеріал

Пам’ятка

1.Навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі. Осмислюйте інформацію, а не механічно заучуйте (50% механічно визубреного забувається протягом години. Через день залишається 30%).

2.Працюйте з потрібною інформацією в період своєї найкращої працездатності. Найкращий час це між 8 та 12 годиною. Потім іде спад продуктивності і запам’ятовування, а з 17 години повільно росте і досягає високого рівня у вечірній час.

3.Якщо отримана інформація не використовується протягом трьох днів, то 70% її забувається. Потрібну вам інформацію повторюйте.

4.Знайдіть час для відпочинку. (Але не для перегляду телепрограм).Чергуйте розумову діяльність з фізичною. Повноцінний сон – запорука доброї пам’яті, як і повноцінне харчування.

5.Деякі вважають, що музика, шум, розмови не заважають їм під час заняття. Але це не так. Стомлення в цьому випадку наступає значно швидше. Продуктивна розумова діяльність можлива тільки в умовах тиші. В період великого розумового напруження бажано уникати перегляду відеофільмів і телепередач.

6.Після фізики вчіть історію, після літератури – математику. Пам’ять любить різноманітність.

7.У ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки.

Прочитайте пам’ятку і давайте повернемося до режиму дня. Спираючись на отримані сьогодні знання внесіть корективи в наш типовий режим дня.(Учні пропонують зміни, які записуються в існуючий режим). Я думаю, що кожен з вас проаналізує свій власний режим дня і внесе в нього поправки.

Отже людина може запам’ятати досить велику кількість інформації, тільки треба знати як це зробити, чого ми і навчились сьогодні на уроці.

Кiлькiсть переглядiв: 542

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Фотогалерея

Демонстраційний сайт загальноосвітньої школи

вулиця, номер будинку,
поштовий індекс, область, місто,
країна

Дата останньої зміни 18 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!