Тренінгове заняття для батьків

Тема: «Профілактика ризикованої поведінки у підлітків»

Мета:опрацювати нові форми проведення просвітницької роботи з батьками з профілактики здорового способу життя в учнівському середовищі: повторити структуру методик тренінгової роботи.

Обладнання: ватман, аркуші паперу А4, маркери.

Форма роботи: треніногове заняття, розраховане для батьків дітей віком 14-15 років.

Кількість учасників, які можуть брати участь у тренінгу складає від 10-30 учасників.

Тривалість заняття - 1 год.

Учасників тренінгу об’єднано на три тематичні тренінгові групи. Вони

працюють за окремими столами. Роботу груп скеровує тренер.

Перший стіл працює над проблемною темою "Профілактика алкоголізму".

Другий стіл - "Профілактика куріння".

Третій - "Профілактика ранніх статевих стосунків"

У загальній групі опрацьовується тема: "Профілактика наркоманії"

Хід заняття:

1. Вправа "Знайомство" (5хв.)

Мета: знайомство учасників тренінгу один з одним. Усі групи отримують завдання: відрекомендуватись іншим учасникам групи (по черзі), називаючи характерну йому цінність у житті, що починається з тієї літери, що й ім'я.

2. Вправа "Очікування" (5хв.)

Мета: збір очікувань учасників тренінгу.

Матеріали: три аркуші паперу А4. маркери.

Інструкція учасникам: Об'єднуючись у три групи (розрахуватись на 1, 2, 3). На цих аркушах ви маєте написати три написи: Перша група записує, що вона хоче дізнатися від заняття, робить надпис на аркуші -"ЗНАТИ".

Друга група записує, які вона хоче отримати навички на занятті і робить надпис на аркуші - "ВМІТИ".

Третя група записує, який вона хоче пережити новий досвід, почуття і робить надпис на аркуші - "ВІДЧУТИ".

Записуючи твердження на аркушах, використовуйте метод мозкового штурму (не критикуючи). Потім кожна група по черзі коментує свої записи. Записи груп не повинні співпадати і повторюватись.

3. Вправа "Правила" (5хв.)

Використовуючи метод мозкового штурму учасники груп обговорюють та записують "Основні правила роботи в групі". Презентувати іншим групам можливий варіант закріплення "Правил роботи в групі" на подальших заняттях тренінгового циклу.

Вправи тематичної частини: Вправа виконується в малих тематичних групах. Тренер наголошує, що будь-яке інформаційне повідомлення стане цікавіше для слухача, якщо воно буде містити: статистичні дані, афоризми, гумор.

1.Інформаційне повідомлення (20хв.)

Використовуючи подані статистичні дані, афоризми, гумор, підготувати і презентувати у великій тематичній групі вступне інформаційне повідомлення відповідно до теми. Презентує тренер.

2. Причини проблеми (10хв.)

Вправа виконується у великій групі. Наголосити учасникам тренінгу, що причини, які змушують учнів вживати алкоголь, наркотики, курити, починати раннє статеве життя-дуже схожі між собою!

Увагу учасників тренінгу акцентують лиш на тому, що визначення причин проблеми на занятті можливе за використання методик "сходинки до проблеми", "мозкового штурму", "роботи в малих, а потім - у великих групах".

Вправа виконується у малих групах

3. Наслідки проблеми (7хв.)
Вправа "Терези"

На плакаті з зображенням терезів тренер записує позитивні і негативні наслідки вживання алкогольних напоїв. Після цього учасникам першої групи пропонується зважити чи на рівних позиціях чаші терезів.

Вправа "Галерея наслідків куріння"

Учасникам другої групи пропонується проілюструвати і презентувати наслідки куріння.

Вправа "Павутина"

Учасникам третьої групи на індивідуальних аркушах пропонується визначити на які сфери життя дітей впливає ранній початок статевих стосунків. Потім результати переносять на загальний плакат на який також заносять конкретні наслідки, що визначаються у великій групі.

Вправа проводиться у великій групі: Таблиця. Робота з діаграмою.

На діаграмі кольоровими позначками визначаються ділянки органів людини, уражені різними видами наркотиків.

Вправа виконується у малих групах

Тренер наголошує учасникам на тому, що особливістю тренінгу є те, що під час такого заняття відбувається взаємний обмін досвідом. Саме для цього на оглядових тематичних заняттях, рекомендується як постскриптум проводити вправи обміну досвідом (розробка порад, пам'яток, кишенькових порадників, визначення шляхів вирішення проблеми).

А. Вправи на обмін досвідом (7хв.)

Учасникам малої групи пропонується розробити і презентувати "Пам'ятку для батьків із профілактики алкоголізму " (перший стіл).

Учасникам малої групи пропонується розробити і презентувати "Поради батькам, діти яких курять" (другий стіл).

Учасникам малої групи пропонується розробити і презентувати "Пам'ятку батькам зі статевого виховання" (третій стіл).

"Пам'ятка батькам із профілактики наркоманії"" пропонується як роздатковий матеріал.

Куріння та діти: що може зробити школа

4. Позитивний підхід до профілактики

Усі ми прагнемо, щоб наші діти радували нас, а їхні вчинки були лише хорошими. На жаль, так буває не завжди, але у хороших батьків та вчителів діти завжди хороші. Проте під час профілактичних занять увага акцентується на поганих вчинках, діти хороші стають непомітними. Нижче наведено приклад того, як можна подолати цей парадокс виховання.

  1. Головна таємниця профілактики

Дорослі частенько вважають, що сьогодні підлітки лише курять, вживають наркотики та зазирають до пляшки. Це хибна думка - більшість підлітків мають інші цінності у житті. Проте ті, хто проводить профілактичні програми, опускають ці факти. Деякі експерти дійшли думки, що від такого замовчування фактів більше шкоди, ніж користі. Вони поклали початок новому напряму у профілактиці, який отримав назву "соціальне нормування".

Зміст його надзвичайно простий, проте він кардинально відрізняється від загальновизнаної практики залякування підлітків небезпеками вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. Соціальне нормування виходить із наступних спостережень: якщо загальновизнано, що більшість підлітків не вживає алкоголь, то ті, хто все ж таки випиває, стануть пити менше, а серед тих, хто не п'є, набагато менше буде бажаючих потоваришувати з пляшкою. Головна домінанта - не надмірний опис випадків п'янства, а наголос на тому, що більшість підлітків п'є мало або взагалі не вживає алкоголь, таким чином тверезість постане як норма. Такий підхід цілком можна застосувати до куріння та інших різновидів ризикованої поведінки. Школи та університети постають перед фактом, що профілактичні програми, на які було витрачено шалені гроші, не мають ніякого ефекту. Соціальне нормування вже дає результати, тому що воно пропагує здоров'я, а не смерть та руйнування. Щодо алкоголю, то цей підхід був надзвичайно дієвий серед дівчат, котрі, найімовірніше, мають більшу схильність орієнтуватися на вподобання більшості. Основний метод соціального нормування надзвичайно простий. Зазвичай, під час опису статистичних даних чільне місце посідає невеликий відсоток підлітків, які вживають алкоголь та тютюн. Замість цього пропонується наголошувати на більшості підлітків, які цього не роблять. Найпростіше це втілити у життя, якщо проводити опитування серед учнів, а потім докладно розповідати їм про результати, акцентуючи увагу на тому, що більшість із них не курять та не п'ють. Несподіванка криється в тому, що учні щиро дивуються, оскільки самі вони (а також їхні батьки) переконані, що переважна кількість підлітків уживають і алкоголь, і тютюн. Наприклад, у 1999 році 100 навчальних закладів Києва стали базою для проведення опитування на тему куріння. Учням, зокрема, запропонували відповісти на питання, який відсоток підлітків у школі курить. 60% відповіли, що переважна більшість, у той час, як їхні ж відповіді переконливо продемонстрували, що упродовж останнього місяця хоча б раз закурювали тільки 40%, а систематично курили лише 20%.

Хибне уявлення про те, що більшість підлітків уживають тютюн та алкоголь, ускладнює проблему. Щороку першокурсники отримують неправдиву інформацію від учителів та батьків: тютюн та алкоголь - це норма життя. Батьки просять: "Я знаю, що всі студенти пиячать, але хоча б не сідай за кермо в нетверезому стані". Викладачі закликають: "Я знаю, що ви всі курите, але робіть це, будь ласка, надворі". Отож,першокурсники думають: "Я маю бути як усі. Я повинен почати пити й курити".

У 1999 році в Університеті штату Вісконсін (США) було проведене опитування серед студентів, яке засвідчило: студенти переконані, що 95% із них курить. Насправді курці становили лише третину студентства. Соціальне нормування руйнує такі хибні стереотипи. Якщо студент переконаний, що 95% його товаришів по навчанню курить, поступово він починає вірити, що і йому також потрібно курити. Результати соціального нормування у згаданому університеті були вражаючими: рівень куріння зменшився на 29%, кожен третій курець поклав крий шкідливій звичці.

Трирічна програма соціального нормування, проведена у двох школах округу Декалб, штат Іллінойс (США), мала наступні наслідки. У 1999 році в США загалом 40% десятикласників хоча б раз уживали алкоголь упродовж останніх 30 днів, у школах округу Декалб - 44%. У 2001 році цей показник склав 39% для США і 30% - для даного округу. Аналогічний показник щодо вживання тютюну становив у 1999 році відповідно 25,7% І 25,6%, а в 2001 році - 21,3% й 16,8%.

Для багатьох шкіл та університетів підхід соціального нормування - остання надія, тому що всі інші програми не змогли зменшити кількість вживання алкоголю та тютюну серед молоді, до сьогодні ті, хто займається профілактикою, продовжують залякувати підлітків тютюном та алкоголем, сподіваючись, що страх змусить забути про пляшку та сигарету. Але діти не кидають курити й пити.

І більшість не кидає саме тому, що не п'ють І не курять взагалі. Досить робити з цього таємницю. Молодь набагато краща, ніж звикли думати про неї дорослі. Дорослі мають, зрештою, визнати це й розказати хлопцям та дівчатам правду про них самих.

НАРКОМАНІЯ.

Наркоманія (токсикоманія) (від грецьких слів пагке— заціпеніння, сон, і тапіа — божевілля, пристрасть, потяг) — ненормальний стан організму, викликаний вживанням певних речовин (наркотиків). Суттєвими ознаками наркоманії є: (1) непереборна тяга до прийому наркотиків (пристрасть до них) і (2) тенденція підвищення кількості прийнятої речовини.

«Непереборий потяг» пов'язаний з психічною (психологічною), а інколи фізичною (фізіологічною) залежністю від наркотиків. Розрізняють позитивну прихильність— прийом наркотику для досягнення приємного ефекту (ейфорія, відчуття бадьорості, підвищений настрій) і негативну прихильність— прийом наркотику для того, щоб позбутися поганого самопочуття. Фізична залежність означає тяжкі і навіть болючі відчуття, хворобливий стан при перерві постійного прийому наркотиків (т.зв. абстинентний синдром, ломка). Від цих відчуттів рятує поновлення прийому наркотиків.Список речовин, здатних викликати токсикоманії дуже великий і розширюється по мірі синтезу нових лікарських препаратів.Найбільш поширеними видами наркоманії є алкоголізм (пристрасть до напоїв, що містять етиловий спирт) і тютюнопаління (пристрасть до нікотину).Також поширене вживання наркотиків на основі конопель (гашиш, маріхуана), маку (опіум, морфін, героїн), коки (кокаїн) та багатьох інших. З погляду соціології наркоманія є однією з форм девіантної поведінки, тобто поведінки, що відхиляється від загальновизнаних моральних норм. Серед причин виникнення й розвитку наркоманії найчастіше називають особливості характеру, психічні і фізичні розлади, вплив різних соціальних чинників. Нерідкими є також випадки виникнення наркоманії серед хворих, змушених тривалий час приймати наркотичні речовини в медичних цілях. Багато лікарських засобів, які застосовуються в офіційній медицині (в основному снодійні, заспокійливі і знеболюючі), можуть викликати важкі форми наркотичної залежності, що є серйозної проблемою їх застосування. В деяких країнах вживання наркотиків пов'язано з певними релігійними і культурними традиціями (жування індіанцями листя коки, паління гашишу в мусульманських країнах). В Європі та Америці наркоманія набула широкого поширення під час молодіжної культурної революції 1960-х рр. Саме з цього часу це явище стала серйозною соціальною проблемою. Лікування наркоманії в більшості випадків не приносить успіху. Застосовуванні в спеціалізованих клініках методики дійові лише при активній позиції самого хворого. Але й у таких випадках після одужання частими є рецидиви. Також були марними всі зусилля по боротьбі з виробництвом і збутом наркотиків.

Боротьба з наркоманією ведеться, передусім, на законодавчому рівні: практично в усіх країнах передбачені жорсткі кримінальні санкції за виробництво і розповсюдження наркотичних речовин. Тим часом, силові заходи не усувають причин наркоманії. Величезне значення має широка пропаганда здорового стилю життя, життя без наркотиків.

Але більшість дослідників проблеми все ж схиляються до думки, що набагато дієвіше (й важче) забезпечити в суспільстві соціальні умови, що не сприяли б зловживанню наркотиками. Особливо це стосується головної групи ризику — молоді.

5. Вправи для завершення тренінгу:

Тренер наголошує на тому, що наприкінці тематичної частини заняття проводиться підбиття підсумків роботи. Визначаються нові поняття, які було введено, проговорюється, що саме на занятті було визначено, розроблено (за приклад можна взяти профілактику наркоманії)

5.1 Визначення реалізації очікувань (5хв.)

Усі групи отримують завдання: презентувати іншим групам можливий оригінальний варіант проведення структурної вправи: "Визначення реалізації очікувань" із батьками. Після обговорення в групі представити (показати, прокоментувати методику проведення його у великій групі), якщо можна, врахувати проблемну тему групи.

5.2 Вправа "Прощання" (5хв.)

Усі групи отримують завдання: презентувати іншим групам можливий оригінальний варіант проведення структурної вправи: "Прощання з батьками". Можна провести прощання у вигляді кола. Після обговорення в групі представити (показати, прокоментувати методику проведення його у великій групі), якщо можна, врахувати проблемну тему групи.

Кiлькiсть переглядiв: 1455

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Фотогалерея

Демонстраційний сайт загальноосвітньої школи

вулиця, номер будинку,
поштовий індекс, область, місто,
країна

Дата останньої зміни 11 Березня 2024

Цей сайт безкоштовний!